HOE WERKT EEN MECHANISCH UURWERK NU EIGENLIJK..
Uiteraard weten wij dat héél erg goed ;o)
Voor de liefhebber worden de basics op DEZE site van animagraffs heel aardig weergegeven!
(Note; deze inhoud wordt voortdurend aangepast)
De raderen zijn vanaf de zijkant gefotografeerd. Het dunne asje helemaal aan de bovenzijde is een zogenaamde "tap"
Deze is in een lagersteen ( een synthetische robijn of " jewel" ) gelagerd . Bij nalatig of onzorgvuldig herstel zal de smering verloren gaan.
Het linkerrad is nieuw en de tap is egaal gepolijst. Maar bij de rechtertap is duidelijk slijtage te zien.
Ter referentie; de deze tappen zijn middelmatig dun met een dikte van 11/100 milimeter
Dat het nog erger kan bewijst bovenstaande foto. De tap is hier zelfs bijna helemaal afgesneden van de as!
Beide gesleten raderen komen uit een Breitling die bij een plaatselijke horlogemaker is gedaan.
En daarna té lang niet voor service bij een betrouwbaar en goed adres is aangeboden.
Gelukkig waren deze raderen nog leverbaar.... Maar stel je voor dat dat niet het geval was. Komt tijd komt raad
Schoolopdrachten "technisch tekenen" van Arnold uit 1986 en 87. Op A3 formaat met inktpennen.
.
Niet alleen voor uurwerken heb je speciaal gereedschp nodig. Hetzelfde geldt voor glazen en kasten